baruc.ro

revista de opinie si consiliere crestina

Ce sa faci ca sa nu fii sau ramai inzapezit

Twitter

„Acum, fireste, nu putem vedea lumina soarelui care straluceste in dosul norilor, dar va trece un vant si-l va curata” (Iov 37.21).

A fost vuiet de viscol si se aude ca va fi si in continuare si nu doar pentru o perioada, ci pentru intreaga iarna, e adevarat cu intermitente.

Este rau, este bine? Este blestem sau binecuvantare? Pentru ce e sub brazda, poate e bine, dar pentru cei care ajung sub zapada sau tremura napraznic de frig, acest bine este invizibil. Bieti oameni, care au probleme fara sa le cheme, cad victime, iar altii, care se joaca de-a dreptul cu ele, parca trec mereu pe langa sau peste. Asa e in viata…

In legatura cu stirile meteo „alarmiste”, apar „realisti” (care stiu totul si bagatelizeaza tot ce ei nu sustin) sau aventurieri care declama ca „nu e chiar asa, sperie lumea ca sa mai scoata un ban” sau „degeaba te pazesti, ca, daca e sa se intample, tot te lovesti” ori „daca vrei sa traiesti, mergi inainte si pe viscol si pe vant fierbinte”. Acestia isi vad de drum sau isi aleg unul, fie ignorand amenintarea, fie pentru a demostra ca nu exista niciun pericol „cu zapada asta”. Ei, dar sacul nu merge de multe ori prin apa/zapada si este posibil ca, de Sarbatori, sa se rupa si, odata cu aceste ninsori, oameni acestia intelepti sau temerari sa capete ce au cautat – probleme. Mai ales ca, desi bugetele sunt sau se declara mici, romanii, ca tot se anunta sfarsitul lumii, s-au dovedit, in acest an, foarte dornici de a se plimba si distra. Vorba profetului Isaia: „sa mancam si sa bem, caci maine vom muri!”. Asta a fost si este lumea, pana cand istoria se va termina…

Dar exista pe lume si oameni care nu vor sa se expuna inutil unor pericole, oricat de potentiale ar fi acestea sau oricat de invulnerabili s-ar putea considera, indivizi care cauta informatiile necesare, pentru ca „paza buna trece primejdia rea”. Pentru acestia, exista materiale informative, articole cu sfaturi utile la vreme de iarna si, mai ales, de iarna grea. Sfaturile, preluate si pe www.baruc.ro, sunt redate de noi pentru ai nostri cititori, mai ales, dar nu doar, pentru aceste Sarbatori cu posibile ninsori. Care sunt, deci, sugestiile (obiectiile le face fiecare in dreptul lui, pe riscul lui) pentru vremuri de acest fel:

In perioadele cu viscole si ninsori abundente, care ingreuneaza circulatia si implica pericolul inzapezirii, este indicat sa se evite calatoriile, mai ales cele lungi si intre localitati. In cazul in care, totusi, se impune sau vrem sa iesim din casa, trebuie sa avem in vedere cateva reguli care sa previna riscurile sau macar sa le atenueze, in cazul producerii lor. Aceste masuri vizeaza atat automobilul, cat si calatorii:

  • Pentru autovehicule: Rezervorul masinii sa fie plin, iar daca ne deplasam pe distante mai mari, trebuie sa ne asiguram ca facem suficiente opriri pentru combustibilul necesar, astfel incat rezervorul sa fie mentinut plin. Avand in vedere ca, la vreme de iarna, nu doar inzapezirea reprezinta un risc, ci si accidentele, se impune ca, inainte de calatorii, rotile, bateriile si sistemul de incalzire sa fie verificate si pregatite corespunzator. De asemenea, trebuie sa ne deplasam la distanta de cladirile in constructii, copaci, stalpi, panouri publicitare, deoarece acestea pot fi smulse de viscol si provoca, astfel, accidente, uneori fatale.
  • Pentru calatori: Inainte de orice plecare, este foarte important, vital chiar, sa avem la noi toate cele necesare pentru schimbarile de vreme preconizate sau surprinzatoare, un fel de „trusa pentru supravietuire”, care vizeaza insa interventii nu doar pentru oameni, ci si pentru masina, insa pentru ocrotirea si salvarea oamenilor.  Aceasta trusa va include: lopata; o punga cu antiderapant (nisip sau amestec de nisip cu sare); lanturi; cabluri de tensiune (pentru alimentat bateria); racleta; maturica; spray antiinghet pentru incuietoarea masinii; funie (pentru legat de masina, in caz de incursiuni externe pe viscol, sau pentru alte necesitati); o oglinda; o scandura (faciliteaza despotmolirea rotilor din zapada); cutit; telefon mobil cu baterie buna, incarcata complet, cu incarcator eventual adaptat la bricheta masinii; bricheta, lanterne, chibrituri, bricheta si lumanari; hartie igienica si servetele; trusa de scule; fumigene; un radio portabil cu baterii; banda adeziva; paturi sau saci de dormit (care sa asigure adapost pentru toti cei prezenti in masina); trusa de prim ajutor; haine groase si calduroase, cu un pachet de rezerva pentru toti calatorii (incluzand manusi si sosete suficiente); hrana neperisabila si cu energie calorica mare, cu un continut echilibrat de proteine si carbohidrati (pesmeti, conserve, ciocolata, biscuiti, fructe uscate, alune); termos cu o bautura calda; sticle/bidon de apa.

Daca riscul inzapezirii s-a produs, nu vom accelera exagerat la plecarea de pe loc, pentru ca acest demers poate fi nu doar inutil, ci si consumator de energie pretioasa mai tarziu sau chiar riscant, in sensul expunerii la accidente. In cazul in care nametii ne tin in loc si nu stim pentru cat timp, vom suna la numerele de urgenta 112 si 0800.86.82.82, pentru a anunta locatia in care ne aflam. In cazul in care inzapezirea s-a produs in apropierea unui loc amenajat de autoritati pentru incalzirea naufragiatilor, astfel de locuri, chiar daca lezeaza mandria personala si nu par ademenitoare, pot fi preferabile masinii, pentru supravietuire. Daca, insa, inzapezirea a survenit intre localitati, dupa ce sunam la numerele de urgenta indicate:

  • Nu parasim autovehicolul, pentru a evita riscul ratacirii si hipotermiei, iar pentru a pastra temperatura optima, vom incalzi masina timp de 10 minute/ora sau perioade mai mici de timp, la fiecare jumatate de ora. Pentru ca picioarele ingheata cel mai repede, acestea vor fi acoperite cu o patura, un sac de dormit, manusi sau caciuli. Daca in masina exista o singura persoana, se va compartimenta spatiul, pentru a consuma mai putin combustibil pt incalzire. Hainele vor fi utilizate corespunzator, precum si hrana/apa, pentru a asigura organismului energia corespunzatoare pentru a-si pastra caldura (tutunul si alcoolul sunt cu dedesavarsire interzise, deoarece fumatul altereaza circulatia sangelui spre extremitati, iar alcoolul poate conduce la acte de bravura sau de alta natura gresita). In masina, se va aerisi la anumite intervale de timp, fara a raci spatiul (geamul putin crapat din cand in cand), dar suficient pentru a impiedica intoxicarea calatorilor; de asemenea, este imperios de evitat adormitul cu motorul pornit, acest lucru constituind o mare expunere la intoxicare cu gazele arse.
  • In cazul in care nevoia chiar impune sa parasim masina,  trebuie sa o facem pentru putin timp, echipati corespunzator (cu o haina in plus si ochelari de protectie) si avand asupra noastra spray-ul antiinghet pentru incuietoarea masinii (la nevoie, vom si sufla in incuietoare) si o bricheta, pentru cheie, iar pentru precautie, mai ales daca viscoleste sau suntem pe un teren mai accidentat, sa ne legam de masina. In niciun caz, cei inzapeziti nu trebuie sa se departeze de masina. Cand iesim, trebuie sa ne asiguram si ca teava de esapament nu este astupata cu zapada, astfel incat sa implice riscul intoxicarii cu monoxid de carbon. Daca este indepartatata zapada de langa masina, o dezapezire generala nu poate fi posibila si nici productiva, caci ar presupune expunerea de lunga durata la frig si o munca inutila. Pot fi avute in vedere insa zonele de sub aripi si cele din jurul rotilor, zapada constituind o frana si crescand consumul de combustibil.

Important, in astfel de situatii, este:

  • Sa nu intram in panica.
  • Sa folosim cumpatat resursele.
  • Asteptam salvarea, fara sa intreprindem actiuni riscante, dar valorificand ce avem la indemana si chiar sa inovam, pentru a o aduce (bzi.ro sugereaza catava „improvizatii”: „un steag legat de antena masinii, un SOS desenat pe zapada dupa oprirea furtunii sau o oglinda indreptata spre soare, pentru a semnaliza locatia”).

Mai important decat orice ghid, sumar sau exhaustiv, cu masuri de preventie sau de gestionare a unei crize, este sa ne rugam pentru intelepciune si putere, pentru aflarea si urmarea caii bune, pentru a fi feriti de „rele” sau pentru a le  aborda impreuna cu El, cand suntem loviti de ele. Si, chiar daca nameti inalti si reci ne impresoara, chiar daca necazuri grele parca ne ne doboara, sa nu uitam niciodata ca, dincolo de norii care le aduc, este un Dumnezeu mai puternic, care poate sa faca soarele sa apara cand nici nu mai speram si intr-un mod care nici nu ne-a trecut prin gand!

Surse:

Comentarii:

Lasati un comentariu

 Blogosfera Evanghelică